23 листопада 2016 року в рамках педагогічного семінару ЛНАУ «Майстерність педагогічної діяльності викладача вищої школи 2016–2017 н. р.» була прочитана лекція «Специфіка та особливості професійно-педагогічної діяльності викладача вищої школи». Лекцію для молодих викладачів та наставників груп про вербальні і невербальні жести викладачів, а також про роль зовнішнього вигляду викладача в навчальному процесі прочитала Наталія Мисак, доц. кафедри філософії та політології.
Частина лекції була присвячена ознайомленню молодих викладачів з професійною літературою з психології та педагогіки, а також з’ясуванню особливості Інтернет-комунікації в навчальному процесі. Працівник Наукової бібліотеки Марія Павлюх представила викладачам професійні видання, які дуже корисні у викладанні та навчанні. На допомогу наставнику академічної групи у 2015 році вийшов друком бібліографічний довідник «Психолого-педагогічні аспекти діяльності наставника академічної групи», підготовлений у співпраці викладачів кафедри філософії і політології та працівників Наукової бібліотеки.
Актуальними для наставників є монографічні видання Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України: «Методологічні проблеми трансформації комунікативної компетентності психолога в інформаційному суспільстві», «Дитина у сучасному соціопросторі», «Становлення ідентичності фахівця», які можуть бути корисні також молодим батькам та практикуючим психологам, а також нова література з психології і практичної діагностики: «Особистість розвитку: психологічна теорія і практика» і «Сучасні європейські культурно-історичні цінності в контексті викликів глобалізації», які розширюють знання молодого викладача, інтегрують в інформаційне суспільство, дають широкий аналіз європейського культурного простору. Серія книг видавництва «Каравела», присвячена віковій психології, психокорекції, була б корисною для практиків: «Вікова психологія: хрестоматія», «Організація діяльності психологічних служб», «Психологічна служба в системі освіти», «Психологічна діагностика» та ін.
Друга частина виступу Марії Павлюх була присвячена психологічним особливостям Інтернет-комунікації. Доповідачка виокремила головні відмінності Інтернет-комунікації від міжособистісного спілкування: вербальність, позатілесність, умовність, міфологічність, анонімність. Не обминула М. Павлюх головних функцій психолога в Інтернет-комунікації: комунікативну, психологічну, пізнавальну, організаційну, про які повинен пам’ятати викладач вищої школи. Підсумовуючи сучасні дослідження світової мережі, доповідачка зазначила, що Інтернет не примітивізує дійсність, як вважали науковці раніше, а надає широкі можливості для пошуку, обробки і реалізації особистості.
Поряд з перевагами Інтернет-комунікації, Марія Павлюх згадала загрози, які несе Інтернет. В першу чергу, психологічну – використання небезпечних маніпулятивних сторінок; сайтів, які зомбують користувача на негативні і депресивні настрої; психологічних методів впливу на широку аудиторію; масових розчарувань в об’єктивній дійсності, яка відрізняється від віртуальної реальності. Марія Василівна згадала про кіберзлочинність на різних рівнях, починаючи зі зламаних паролів електронної пошти і сторінок в соціальних мережах до зламаних паролів захисту міжнародних установ. Сьогодні в багатьох країнах світу, а також в Україні створена кіберполіція, яка займається розслідуванням кіберзлочинів, здійснених у світовій мережі.
Великою проблемою сучасності для користувачів стала залежність від комп’ютера та соціальних мереж. Відомо, що Інтернет-залежність за негативним впливом на особистість схожа до тютюнової, алкогольної та ігрової. Пройшовши психологічні тести, можна з’ясувати свій рівень залежності від мережі. Студенти і молоді люди частіше спілкуються через мережу, аніж особисто. Важливий недолік соціальних мереж – соціальні ролі користувачів, які насправді не відповідають дійсності. Інтернет сприяє тому, що молода, закомплексована особистість може анонімній аудиторії відкритися швидше, аніж у звичних умовах. І це важливий психологічний фактор Інтернет-комунікації в становленні особистості, відкритті її талантів. На противагу кібераферизму протиставляються швидка реакція аудиторії у важких випадках життя (люди швидше реагують на пропозиції, швидше подають ідеї). Інтернет-форуми дозволяють оцінити рівень проведених заходів та подій (плюси і мінуси).
Світова мережа та Інтернет-комунікація загрозливі для національної безпеки та національної ідентичності. Саме світова мережа – найбільш активний глобалізатор сучасності. У мережі стираються межі національного. Відомо, що війни починаються з атаки на національні сайти та інформаційної війни, тому світова мережа може загрожувати національній безпеці і призвести до збройних військових конфліктів між державами.
Закінчився захід побажанням молодим викладачам бути обережними у користуванні світовою мережею та цікавитися, пізнавати нові психолого-педагогічні аспекти розвитку особистості в сучасному соціумі.