18 квітня 2024 відбулося обговорення освітньої програми «Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка» спеціальності 174 «Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.
В обговоренні взяли участь: Роман Олійник, засновник компанії «Інтрамоушн Україна»; Олексій Переходько, представник компанії «Сіменс Україна»; Олександр Костеров, представник Державного підприємства «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем» (ДП НДІ «Система»); Віктор Боднарчук, виробничий директор ТзОВ «Склоресурс»; Святослав Яцишин, доктор технічних наук, професор кафедри інформаційно-вимірювальних технологій Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології Національного університету «Львівська політехніка»; Назарій Сіверський, випускник даної спеціальності, а нині інженер контрольно-вимірювальних приладів і автоматики філії «Старокостянтинівський елеватор» ТзОВ «Енселко Агро»; здобувачі вищої освіти за даною спеціальністю (Віктор Яджак, Олександр Свищ, Назарій Хом’як, Юрій Васьків); викладачі кафедри інформаційних технологій.

Зокрема, Назарій Сіверський відзначив, що здобувач вищої освіти за спеціальністю 174 «Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, який був би у змозі працювати на посаді інженера дільниці контрольно-вимірювальних приладів і автоматики, повинен вміти управляти, моніторити та налагоджувати системи контролю та вимірювання в промислових та автоматизованих середовищах. Для цього він повинен мати розуміння як фізичних принципів роботи приладів і систем автоматики, так і їх програмного забезпечення; розуміння принципів роботи різних типів контрольно-вимірювальних приладів і автоматичних систем, таких як датчики, реле, контролери, приводи; знання про електричні схеми, аналогові та цифрові сигнали, принципи роботи електронних компонентів і пристроїв; розуміння механічних систем, пневматичних та гідравлічних систем, які можуть використовуватися в автоматичних процесах; розуміння вимог щодо безпеки промислових систем, а також знання відповідних стандартів і нормативів.
Олексій Переходько відзначив, що освітня програма має забезпечити здобувачам знання і вміння програмувати і налагоджувати програмне забезпечення для керування автоматичними системами, а також роботу з ПЛК (програмовані логічні контролери); здатність аналізувати дані, отримані з контрольно-вимірювальних приладів, і візуалізувати їх для зручності сприйняття.
Роман Олійник вказав, що освітня програма має враховувати сучасну концепцію Industry 5.0, яка розглядається як наступний етап еволюції виробництва після Industry 4.0. Основна ідея полягає в тому, щоб об’єднати переваги автоматизації з участю людей у виробничих процесах, враховуючи їх творчий потенціал та здібності. Вона передбачає застосування передових технологій, таких як штучний інтелект, Інтернет речей (IoT), блокчейн тощо, для покращення ефективності та гнучкості виробничих процесів.
Святослав Яцишин розвинув застосування концепції Industry 5.0 для аграрного виробництва, підкресливши, що ця концепція передбачає розробку систем, де люди та роботи працюють разом, доповнюючи один одного. Це може включати в себе спільне вирішення завдань, обмін знаннями та навичками, роботу в одній команді, а також можливість виготовлення унікальних продуктів або послуг, враховуючи індивідуальні потреби та вимоги кожного клієнта. Індустрія 5.0 покликана створити більш гнучкі, інноваційні та сталі процеси виробництва, які сприятимуть підвищенню конкурентоспроможності підприємств та забезпеченню сталого економічного розвитку.
В процесі обговорення дійшли згоди, що необхідно більше уваги приділити мікроконтролерам, програмуванню, математичним методам в задачах автоматизації, машинному навчанню та захисту інформації.
Мікроконтролери є основними елементами в системах автоматизації, оскільки вони використовуються для керування різними пристроями та процесами, такими як вимірювання температури, управління моторами, контроль витрати рідини тощо. Розуміння принципів роботи мікроконтролерів дозволяє інженерам ефективно використовувати їх у своїх проєктах. Знання мов програмування дає змогу розробляти програмне забезпечення для мікроконтролерів, що керують виробничими процесами.
Машинне навчання використовується для аналізу великих обсягів даних, розпізнавання шаблонів та прийняття рішень на основі цих даних. В галузі автоматизації воно може бути застосоване для прогнозування та оптимізації процесів, автоматичного керування системами та розробки інтелектуальних систем підтримки прийняття рішень.
Математичні методи надають технічну основу для вирішення різних завдань в галузі автоматизації. Знання математичних концепцій дозволяє інженерам аналізувати та моделювати складні системи, розробляти алгоритми керування, оптимізувати складні виробничі процеси та системи управління.
Таким чином, оновлена освітня програма забезпечить систематичне та послідовне навчання студентів, здобування ними необхідних знань, навичок і компетенцій, що допоможуть майбутнім інженерам в галузі автоматизації збільшувати ефективність та точність виробничих процесів, впроваджувати нові технології та інновації, а також розробляти та впроваджувати нові продукти та послуги на ринок.